Taittolukko, vaijerilukko, ketjulukko – miten lukitsen oikein?
Pyörävarkauksia tapahtuu paljon varsinkin suuremmissa kaupungeissa.
Paras keino estää pyörävarkauksia on säilyttää pyörä sisällä, lukitussa tilassa ja lisäksi lukita se erikseen kiinteään kohteeseen jämäkällä lukolla.
Periaatteessa kaikki lukot ovat murrettavissa, osan murtamiseen menee vaan niin kauan aikaa, että varas jättää pyörän rauhaan ja keskittyy helpommin anastettaviin yksilöihin.
Lukot voidaan jakaa pääpiirteittäin kuuteen eri tyyppiin;
- U-lukko
- Taittolukko
- Ketjulukko
- Holkkivaijerilukko
- Vaijerilukko
- Runkolukko
Yleisesti voidaan sanoa että tuo järjestys on myös niiden tehokkuus varkaita vastaan. Tosin runkolukoissa löytyy hyvinkin murronkestäviä, mutta pelkällä runkolukolla lukittu pyörä on helppo kantaa pois ja murtaa se rauhassa muualla.
Oli lukkotyyppi mikä tahansa niin tärkeintä on lukita se kiinteään kohteeseen kuten liikennemerkki, aidantolppa, raskas pyöräteline tms.
Jotta lukko toimisi moitteettomasti niin sitä pitää myös huoltaa. Jos lukko on koko ajan alttiina roiskevedelle ja katupölylle niin se on syytä voidella ainakin kerran kuussa. Näin lukkopesän pienet osat pysyvät kunnossa eivätkä jumitu joka helposti aiheuttaa esim. avaimen katkeamisen. Voiteluun on hyvä käyttää esimerkiksi samaa voitelevaa lukkosulaa kuin autoissakin (ennen vanhaan) tai muuta jäätymisen estävää öljyä/vaseliinia.
Sanotaan että lukkoa hankittaessa siihen pitäisi sijoittaa 10% pyörän hinnasta.
Hyvä periaate, mutta joskus pyörällä on myös ei rahassa mitattavaa tunnearvoa. Jämerällä lukolla voit estää valtaosan valtaosan varkaustapauksista joten lukko kannattaa valita huolellisesti.
Saksalainen Abus on tunnettu laadukkaista ja käyttömukavista pyöränlukoista joita löytyy pyörätarvikkeita tarjoavista myymälöistä.