Millainen on turvallinen pyöräilykypärä?

Pyöräilykypärien turvallisuudesta ja auttaako MIPS?

Usein kypärää ostettaessa monelle ei tule ensimmäisenä asiana mieleen turvallisuus. Luonnollisesti ulkonäkö, istuvuus, ilmastointi ja hinta ovat myös todella tärkeitä asioita. Kuka esimerkiksi haluaisi pyöräillä valtavan herkkusienen näköisen kypärän kanssa? Silti jos onnettomuus osuisi kohdalle liikenteessä on turvallisuus se ainoa asia, jolla oikeasti on merkitystä.

Eivätkö kaikki kypärät sitten ole yhtä turvallisia?

Todellisuudessa eivät ole. Euroopan Unionissa kaikkien kypärien pitää täyttää CE-standardi, mutta kypärien kyky vaimentaa sekä iskujen voimakkuutta että aivoihin kohdistavaa kiertoliikettä vaihtelee.

CE-standardissa kypärä törmäytetään 20 km/h vauhdilla kohtisuoraan alasinta päin ja päähän kohdistavan iskun voima mitataan. Isku ei saa ylittää yli 250 G:n voimaa. 250 G on rajana varsin korkea ja noin voimakas päähän kohdistuva isku voikin tosielämässä aiheuttaa vakavia ja jopa kuolemaan johtavia vammoja, vaikka kypärä olisikin päässä.

Voit varmasti kuvitella miten pyöräilijälle kävisi tällaisessa törmäyksessä ilman kypärää.

Miten kypärät sitten eroavat toisistaan?

Kypärävalmistajat ovat aina pyrkineet parantamaan tuotteidensa turvallisuutta, pyrkien samalla pitämään kypärät matalaprofiilisina, kevyinä ja hyvin ilmastoituina. Ero edullisen massakypärän ja laatukypärän välillä tulee helposti yksityiskohdissa ja tuotekehityksessä.

Esimerkiksi amerikkalainen Bell on kehittänyt kypäriä 50-luvulta saakka alun perin autourheilun kautta (mm. F1-kuskit Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton ovat ajaneet vuosia Bellin kypärillä) ja luoneet siinä sivussa mm. ensimmäisen modernin pyöräilykypärän.

Bell kertoo hajottaneensa testilaboratorioissaan enemmän kypäriä kuin moni kilpailija on valmistanut ja ovat pakkomielteisen tarkkoja kypäriensä istuvuudesta.

Koska CE-standardi ei ole riittävä turvallisuuden tae, monet kypärävalmistajat Bell ja Giro etunenässä, ovat ruvenneet jo vuosia sitten käyttämään ruotsalaista MIPS-järjestelmää kypärissään.

MIPS vähentää aivovammojen riskiä!

MIPS on Tukholman teknillisen ja lääketieteellisen yliopiston yhteistyönä syntynyt järjestelmä, joka vähentää epäsuorassa kaatumisessa aivoihin kohdistuvaa kiertoliikettä.
Isossa osassa pyöräilyonnettomuuksia pyöräilijä törmää maahan epäsuorasti, tietyssä kulmassa.

Jos kypärä ei pääse liikkumaan törmäyksessä pyöräilijän päässä, jatkuu kiertoliike voimakkaana aivoissa törmäyksen jälkeen. Tämä kiertoliike on syypäänä useisiin päävammoihin ja tätä MIPS-pyrkii vähentämään luomalla kypärän sisälle liikkuvan sisäpinnan.

Kun ulkokuori pääsee liukumaan hieman törmäyksessä pienenee aivoihin kohdistuva haitallisen kiertoliikkeen voima. Samaa tekee myös hiukset ja päänahka, mutta MIPS:illä on todistetusti vammoja epäsuorissa kaatumissa pienentävä vaikutus.
 
Kun siis valitset kypärää, suosittelemme, että valitset laadukkaan merkkikypärän MIPS-järjestelmällä. Saat todennäköisemmin kivan näköisen ja hyvin istuvan kypärän, jonka laatua, turvallisuutta ja hengittävyyttä on testattu paljon.